Egy vállalat ügyvitele iparágtól és piaci szerepétől függően változó lehet, ugyanakkor a közös vonások és az iparági sztenderdek lehetővé teszik, hogy a vállalatirányítási rendszerek (ERP) üzletközeli és jól testreszabható megoldásokat kínáljanak.
Először érdemes tisztázni az ERP-k és az üzleti igények kapcsolatát. Az előbbi kell, hogy szolgálja az utóbbit, és nem fordítva. Az üzleti folyamatokat, az ügyvitel kialakítását elsősorban az üzleti igények kell, hogy meghatározzák és nem pedig az informatikai támogató rendszer adottságai.
Egyszerűen fogalmazva az ERP-ket kell az üzleti igényekre „szabni”, legyen az SAP, Oracle, MS Dynamics vagy más rendszer.
Ez a kapcsolatot érdemes mindig szem előtt tartani, ugyanakkor visszacsatolásokra, kompromisszumokra szükség van, hisz az üzleti folyamatok kialakítása is biztosít némi rugalmasságot.
A nagyvállalatok körében különösen fontos a – fő lépéseiben – standard üzleti folyamatok kialakítása. Régiótól és üzletágtól függetlenül. Ilyen átfogó üzleti folyamatokra hivatkoznak a következő kifejezések, melyekkel a magyarországi multiknál, főleg a szolgáltató központokban (SSC) gyakran lehet találkozni:
- Order-to-Cash „O2C”
- Purchase-to-Pay ”P2P”
- Record-to-Report „R2R”
Természetesen az ERP rendszerek széleskörű megoldásokat kínáltak a multiknál felmerülő igényekre. A következő részekben az általános üzleti folyamatok fő lépéseit tekintjük át.
A leírások célja az általános üzleti folyamatok bemutatása, illetve a kapcsolódó angol kifejezések és rövidítések tisztázása.
Order to Cash
Bővebben
Purchase to Pay
Bővebben
Record to Report
Bővebben