Order to Cash

február 12.
Az Order-to-Cash kifejezés a vállalat átfogó értékesítési tevékenységére utal. A lépések megnevezései angolul sem egységesek, de tartalmukat és sorrendiségüket illetően egy irányba mutatnak.

Az írás célja az általános üzleti folyamatok bemutatása, illetve a kapcsolódó angol kifejezések és rövidítések tisztázása.

Az Order-to-Cash kifejezés a vállalat átfogó értékesítési tevékenységére utal. A lépések megnevezései angolul sem egységesek, de tartalmukat és sorrendiségüket illetően egy irányba mutatnak.

Pre-sales activity (értékesítés előtti tevékenységek)

Lényegében minden olyan tevékenységet magában foglal, ami megelőzi vagy nem kapcsolódik szorosan a vásárlói megrendeléshez. Például: vevői igények feltárása, kínált termékek demonstrálása, árajánlatok készítése, pályázatokon való részvétel. Ezek a folyamatok speciálisak és széles skálán mozognak, így általában elmondható, hogy a vállalatirányítási rendszerek itt csak korlátozottan képesek támogatást nyújtani.

Sales order (vásárlói rendelés)

A vásárlói rendelés egy belső dokumentum (vagyis nem küldjük el a vevő számára) és tipikusan az ERP vagy CRM rendszerben kerül rögzítésre. A rendelés tartalmazza a vevő, a termék/szolgáltatás adatait, az árat, a szállítási információkat illetve a fizetési módot.
A vásárlói rendelés bekerülhet a rendszerbe manuálisan (például telefonos vagy személyes rendelés esetén a vevőszolgálat veszi fel) vagy automatikusan (internetes rendelés esetén interface-n keresztül).

Available to promise (elérhetőségi vizsgálat)

ATP keretében kerül meghatározásra a dátum, amikor is a terméket képesek vagyunk leszállítani a vevőnek. Ez az üzletmenettől függően egy viszonylag egyszerű vagy egészen komplex feladat is lehet – gondoljunk csak két esetre: raktárról történő szállítás vagy egyedi termék tervezése, gyártása és leszállítása. Az ATP funkciót egy jól beállított ERP rendszer kiválóan tudja támogatni, figyelembe véve a várható vevői igényeket, raktárkészletet és a gyártási kapacitásokat.

Credit check (hitelbírálat)

Az értékesítési folyamat fontos részét képezi a hitelbírálat, azaz a vevő fizetőképességének megítélése.
Itt inkább a B2B (Business-to-Business) szituációt érdemes elképzelni, ahol hosszabb fizetési határidők jellemzőek és a szállító áruhitelt biztosít a fizetésig.
A vevői rendelés elbírálása része a Credit management-nek, ami magában foglalja a vevői rendszeres monitorozását és hitelképességének értékelését.

Order confirmation (rendelés megerősítés)

A rendelés megerősítés egy külső dokumentum (a vevő is megkapja/értesül róla), ami tartalmazza a vásárlói rendelés főbb adatait. A rendelés megerősítést tipikusan az ERP rendszer automatikusan kiállítja és email-en vagy interfacen keresztül elküldi a vevőnek.

Delivery (kézbesítés)

A termék vagy szolgáltatás fizikai kézbesítése, értékesítése a vevő felé. SAP terminológia szerint a delivery a következő lépéseket foglalja magában:

  • Picking: A termék kivételezése a raktárból
  • Packing: Csomagolás
  • Loading: Szállítási eszköz feltöltése
  • Transport: Szállítás

Invoicing (számlázás)

A vevői számla kiállítása, megküldése illetve rögzítése a számviteli nyilvántartásban. Ma már egy általános elvárás az ERP rendszerekkel szemben, hogy ezt a feladatot automatikusan képesek legyenek elvégezni előre definiált logikák segítségével.

Collection management (kintlévőségek behajtása)

A collection management vagy cash collection, magában foglalja a kintlévőségek monitorozását, korosítását (ageing), azok rangsorolását kockázat szerint.
Itt is szükség van a számítógépes támogatásra. Az ERP segít dönteni, hogy mely vevőket kell felhívni, hova küldjön a rendszer felszólító levelet, vagy milyen behajtási stratégia felel meg leginkább az üzleti igényeinknek. Ez különösen fontos, ha egy üzleti partner nem csak vevő, hanem szállítója is a vállalatunknak, esetleg több üzletágon keresztül vagyunk kapcsolatban vele.
A collection management már a pénzügyi osztály feladata, jellemzően AR (Account Receivable) pozícióként szokták a multik ezt a munkakört meghirdetni.

Cash application (befizetés könyvelése)

Az O2C folyamat lezáró eleme. Ide érthetjük a bejövő utalások/fizetések rögzítését illetve azok összepontozását a vevői követeléssel. A számviteli séma szerint:
Tartozik bank (384),
Követel vevő (311)

Szofisztikáltabb pénzügyi megoldás esetén ez a lépés két részre bontható:
1) Bankszámlakivonat könyvelése
Tartozik bank (384),
Követel bank átvezetési számla(389)

2) Vevői követelés összepontozása
Tartozik bank átvezetési számla(389),
Követel vevő(311)